הג'חנון של אמא

photo-milana-44

התלבטתי מאוד אם להעלות את המתכון לג'חנון של אמא שלי . מכיוון שג'חנון זה לא רק בצק אלא יש גם את שלב הפתיחה שהוא מאוד חשוב להצלחת המתכון.
ובכל זאת , כל מי שטעם את הג'חנון של אמא יכול לספר כמה הוא טעים ומי אני שאמנע מכם להכין אותו גם :)

השתדלתי מאוד לפרט את כל השלבים ומקווה שתהנו ...

 

אז מה צריך?

קילו קמח
3/4 כוס סוכר
כף מלח
חצי כפית א. אפייה 
2 כפות חומץ
2 כפות שמן 
כ 600 מ"ל מים פושרים ( 2 וחצי כוסות) 

למריחה- 300 גרם חמאה רכה בטמפרטורת החדר .

 

הוראות הכנה:

במיקסר עם וו לישה שמים את הקמח, סוכר, מלח וא.אפייה ומערבבים היטב . מוסיפים חומץ, שמן ו2 כוסות מים ולשים מספר דקות, מוסיפים את שאר כמות המים בהדרגה עד לקבלת בצק רך, חלק וגמיש.

שימו לב- הבצק צריך להיות רך מאוד וגמיש, לכן במידה והוא מרגיש לכם מעט יבש תוסיפו עוד מעט מים.

מעבירים לקערה ומכסים בניילון. נותנים לבצק לנוח כחצי שעה . לאחר כחצי שעה עם ידיים רטובות לשים ביד את הבצק שוב ומכסים לעוד כשעה. 
משמנים תבנית מרובעת( של תנור זה מצויין) ומשמנים גם את הידיים . מחלקים את הבצק ל 12-14 כדורים שווים ומניחים בתבנית המשומנת. דואגים שהכדורים יהיו משומנים מכל הכיוונים. מכסים בניילון, סוגרים היטב ומכניסים למקרר לשעתיים לפחות ( אפשר גם ללילה) .

שלב הפתיחה:
מכינים סיר ג'חנון ומניחים בו נייר אפייה .
על משטח נקי מוציאים כדור בצק ובעדינות מתחילים לפתוח עם הידיים לעיגול דק. עושים את זה בזהירות כאשר כל פעם פותחים צד אחד של הבצק כלפי חוץ. אם נוצר קרע לא נורא, לא יראו אותו בסופו של דבר :)
לוקחים עם היד מעט חמאה ומורחים את העיגול כולו. מקפלים את צד ימין כלפי האמצע ומורחים שוב בחמאה. מקפלים את צד שמאל לאמצע על החלק שקיפלנו ומורחים גם אותו בחמאה. עכשיו נוצר לנו מעיין מלבן שאותו נגלגל מלמטה למעלה עד שנוצר גליל .
זהו , יש לנו ג'חנון אחד מוכן :) מכניסים לסיר ועושים כך עם שאר עיגולי הבצק.
אופים את הג'חנון לילה שלם בטמפרטורה של- 110-120 מעלות חום עליון תחתון באמצע התנור . מכיוון שכל תנור שונה . אני תמיד ממליצה לבדוק לפנות בוקר מה מצב הג'חנון ואז להוריד או להעלות טמפרטורה.

בנוסף מוקדם בבוקר אני ממליצה להרטיב את השכבה העליונה של הג'חנון עם מעט מים רותחים, תעשו את זה בעזרת כף ובערך רבע כוס לא יותר. לסגור את המכסה ולהכניס חזרה לתנור. זה מוסיף רכות ומונע שהשכבה העליונה תתייבש.