דונאטס

photo-milana-44

מתחילים להריח את חנוכה באויר ואחד המתכונים שהבטחתי לעצמי שאני חייבת אבל חייבת שיהיה לי פה זה דונאטס. כאלה עם ציפויים צבעוניים וסוכריות ושוקולדים הכי מושחתים שיש. אז הנה הגיע הרגע ויש מתכון וגם יש תמונות וכיף כיף כיף ...

 

כמה דברים לפני שמתחילים:

1. אפשר לגוון בציפויים לפי טעמכם האישי. אפשר למלא את הדונאטס בשוקולד/ריבה/קרם פטיסייר ואפשר גם לטבול את הדונאטס בסוכר מיד אחרי הטיגון, הכל נוסה והכל טעים :)

2.אין בעיה ואפילו מומלץ להכין את הבצק ערב לפני ולהתפיח לילה במקרר, מאוד נוח לעבוד עם הבצק כשהוא קר, הוא נפתח בקלות וכיף לקרוץ ממנו צורות. 

3. חלק מאוד חשוב להצלחת הדונאטס הוא הטיגון, כמו בסופגניה הטמפרטורה המומלצת היא כ 170 -160 מעלות. שמן חם מדי יגרום לדונאטס להיות כהים מבחוץ ולא מספיק אפויים מבפנים ושמן לא מספיק חם יגרום להם להיות מאוד שמנוניים.

4. המתכון מספיק ל 15 יחידות דונאטס בקוטר 8 ס"מ וכ 15 כדורוני דונאטס קטנים מהעיגולים הפנימיים שהוצאנו. 

*המתכון עודכן ב 10.10.2022

 

אז מה צריך?

500 גרם קמח 

80 גרם סוכר 

8 גרם שמרים יבשים (כף שטוחה)

ביצה 

חלמון

250 מ"ל חלב בטמפרטורת החדר 

1/2 כפית מלח

90 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות 

 

* שמן לטיגון עמוק

 

אופציות לציפוי:

ציפוי שוקולד מריר: 100 גרם שוקולד מריר מומס + כפית שמן או לחילופין גנאש שוקולד ביחס של 100 גרם שוקולד מריר ו 100 מ"ל שמנת מתוקה.

ציפוי שוקולד חלב: 100 גרם שוקולד חלב מומס + כפית שמן או לחילופין גנאש שוקולד חלב ביחס של 150 גרם שוקולד חלב ו 100 מ"ל שמנת מתוקה.

ציפוי שוקולד לבן: 100 גרם שוקולד לבן מומס. ניתן לפזר מעל סוכריות צבעוניות/ עוגיות אוראו מרוסקות/ לזלף פסים של שוקולד חלב.

ציפוי שוקולד ורוד: 100 גרם שוקולד זפירו בטעם תות מומס / 100 גרם שוקולד לבן+צבע מאכל ורוד לשוקולד

ציפוי גנאש פיסטוק ושוקולד לבן: 150 גרם שוקולד לבן מומס+60 מ"ל שמנת מתוקה+כף מחית פיסטוק. ניתן לפזר פיסטוקים קצוצים מעל לקישוט

ציפוי קראנץ שוקולד: 100 גרם שוקולד חלב מומס+כף שמן+2 כפות מלאות פייטה פויטין. ניתן לפזר שבבי פייטה מעל לקישוט

 

 

הוראות הכנה:

בקערת מיקסר עם וו לישה נערבב יחד את הקמח, שמרים וסוכר. מוסיפים ביצה, חלמון וחלב ומתחילים ללוש במהירות נמוכה כשלוש דקות. מוסיפים את המלח ואת החמאה וממשיכים ללוש כעשר דקות לקבלת בצק חלק, גמיש ומעט דביק בתחתית. יוצרים מהבצק כדור ומעבירים לקערה משומנת. מכסים ומתפיחים עד להכפלת הנפח או לחילופין עוטפים היטב ומכניסים למקרר ללילה. 

לאחר שהבצק תפח מעבירים אותו למשטח עבודה מעט מקומח ומרדדים לעלה בעובי של 1-1.5 ס"מ. קורצים עיגולים בקוטר 7-8 ס"מ ובאמצע עוד עיגול קטן יותר של כ 3 ס"מ. 

מעבירים כל דונאט על ריבוע נייר אפייה ניפרד, מכסים ומתפיחים שוב כ 45 דקות. את עיגולי הבצק הקטנים שקרצנו מניחים גם להתפחה בניפרד.

את שאריות הבצק שהוצאנו מאחדים יחד ונותנים לבצק לנוח קצת לפני שמרדדים שוב ויוצרים שוב עיגולים. ללא מנוחה הבצק יהיה פחות גמיש והצורה עלולה מעט להשתבש. 

דרך נוספת לעיצוב הדונאטס שאני מאוד אוהבת להשתמש בה:

מחלקים את הבצק לכדורים של 60 גרם ומניחים על השיש למנוחה של 10-15 דקות כשהם מכוסים.

מרדדים מעט כל עיגול בצק(אפשר גם לשטח עם כף היד) לגודל של החותכן או רינג בקוטר 8.5 ס"מ, מניחים את הבצק על ריבוע נייר אפייה ומעל הבצק מניחים את חותכן הדונאטס כדי לעצב את הצורה עם החור. במידה ומשתמשים ברינג עגול מניחים את הרינג כדי ליישר את העיגול ואז בעזרת חותכן עגול קטן קורצים את החור באמצע.  בצורה הזו הדונאטס יוצאים אחידים ושומרים על צורתם טוב יותר.

 

מחממים שמן על אש בינונית ל 160 מעלות או במידה ואין לכם מד חום ניתן לבדוק אם השמן חם ע"י הכנסת כף עץ לשמן, אם יש בועות קטנות מסביב סימן שהשמן מספיק חם.

מטגנים את הדואטס עד להזהבה יפה משני הצדדים. מוציאים ומצננים מעט לפני שמצפים.

במידה ומצפים בסוכר וקינמון עושים זאת מיד כשמוציאים מהשמן אחרת הסוכר לא יידבק לדונאטס.

 

לציפוי הדונאטס:

מכינים את הציפויים שאנחנו רוצים לפי הכתוב למעלה, מניחים לציפוי להתקרר מעט, טובלים צד אחד של דונאט ומניחים על מגש. מפזרים תוספות שרוצים מעל ומניחים על מגש להתייצבות.

 

הדונאטס במיטבם באותו היום ובסמוך לטיגון אך ניתן להנות מהם גם יום-יומיים אחרי. 

 

ככה זה נראה לפני...

 

דונאטס שוקולד חלב עם שבבי פייטה ודונאטס גנאש פיסטוק ושוקולד לבן

 

 

דונאטס בציפוי סוכר: